Jerome a paris op de optimistische toer

De in Frankrijk woonachtige ‘Jerome a Paris’ is binnen (Europese) piekolie kringen redelijk bekend. Hij is van mening dat wij Europeanen binnen enkele jaren al volop de gevolgen van toenemende tekorten aan vooral olie en steenkool aan den lijve gaan ondervinden.
Hij is tevens een fervent voorstander van windenergie en schrijft daar regelmatig stukjes over.

In een recent artikel genaamd ‘An optimistic diary (for once)‘ heeft Jerome een samenvatting van zijn visie over allerlei zaken. Met name de toenemende wereldwijde schaarste aan brand- en grondstoffen, mede ‘dankzij’ het in relatief korte tijd sterk toegenomen brand- en grondstoffen verbruik in Chindia (China en India), komen aan bod.

Misschien dat ik een groot deel van zijn stuk nog in het Nederlands ga vertalen. Zijn optimisme heeft niets van doen met piekolie, pieksteenkool endergelijke, want over laatstgenoemden is hij ronduit pessimistisch (naar mijn idee realistisch), maar meer met bijvoorbeeld de gevolgen van stijgende lonen in China voor de werkgelegenheid hier in het Westen.
Vele respondenten (en ook ik) delen zijn optimisme daaromtrent niet.
Jerome laat naar mijn idee tussen de regels door wel enigszins voelen dat zijn optimisme enigszins ver gezocht is. Maar ja, een pessimist die een optimistisch geluid wil laten horen, moet er toch even de moeite voor nemen.

Nogmaals een link naar het artikel. Oordeel zelf…

An optimistic diary (for once)

Over paradoxnl

Man, 53 jaar, Nederland.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Jerome a paris op de optimistische toer

  1. Ron zegt:

    Ik heb je mooie artikelen weer gevonden Paradox en ga ze weer helemaal uitspitten, net als voorheen op GL!

    Ron.

    • paradoxnl zegt:

      Dank Ron.

      Ik heb trouwens al mijn eigen berichten van de GL piekoliedraad in de vorm van Wordbestanden opgeslagen.
      Er zitten genoeg stukjes bij die enkel wat actueler gemaakt hoeven te worden. Maar ik tracht wel kritisch naar mezelf te blijven.
      Ik lees ook regelmatig ‘informatie’ en argumentatie die het tegendeel trachten te bewijzen van wat ik beweer.

Geef een reactie

