Extra vervoerscapaciteit en energie benodigd bij toenemende transportafstanden.

Onderstaand stukje is geschreven met het oog op de huidige actualiteit in Egypte. Helemaal onderin meer over de situatie in het Suez kanaal.

Langere transport afstanden zorgen ervoor dat een specifiek vervoersmiddel (bijvoorbeeld een olietanker) extra tijd en brandstof nodig heeft om de plaats van bestemming te bereiken.

Om er voor te zorgen dat bij toenemende transport afstanden er gedurende een bepaalde tijdsperiode (bijvoorbeeld per maand) eenzelfde hoeveelheid aan grondstoffen of goederen op de plek van bestemming gebracht kunnen worden, is er meer meer vervoerscapaciteit en brandstof nodig.

Een voorbeeld
Stel je hebt drie eilanden, elk met een haven.
Eiland A importeert olie en eiland B en eiland C exporteren olie.
Eiland A heeft per week gemiddeld 100 vaten aan olie nodig om de eilandbewoners van voldoende olie te kunnen voorzien.
Eiland A bevat 1 schip welke met uitzondering van laden en lossen in de havens continu in de vaart is om olie te vervoeren van eiland B naar eiland A. Door het schip continu in de vaart te houden is het schip in staat om 1 x per week eiland A van 100 vaten olie te voorzien. Iedere week legt het schip dus de route van eiland A (zonder olie lading) naar eiland B en van eiland B (met olie lading) naar eiland A af.

Op een bepaalde dag wil eiland B ineens geen olie meer leveren aan eiland A.
Gelukkig is eiland C bereid om op weekbasis 100 vaten olie naar eiland A te exporteren, maar net zoals bij eiland B moet eiland A wil zelf voor de transport zorgen.
Er is echter een probleem: Eiland C ligt veel verder van eiland A verwijderd dan dat eiland B van eiland A verwijderd ligt. Het schip van eiland A heeft twee weken nodig om 100 vaten olie te importen vanuit eiland C, dat terwijl eiland A behoefte heeft aan 100 vaten olie per week. Eiland A kiest ervoor om een extra schip te bouwen precies gelijk aan het bestaande schip.
Door twee (identieke schepen) continu in de vaart te houden is eiland A in staat om gemiddeld per week 100 vaten olie per week te importeren vanuit eiland C.
Echter de bewoners van eiland A moeten vanaf dat moment wel zuiniger aan doen met hun olie, omdat er nu 2x zoveel brandstof benodigd is om gemiddeld 100 vaten olie per week te kunnen importeren. Bovendien hadden de eilandbewoners tijdelijk flink moeten bezuinigen in hun energieverbruik om het mogelijk te maken een tweede schip te bouwen. Gelukkig waren er op eiland A voldoende grondstoffen (bijvoorbeeld ijzererts en steenkool) om het tweede schip te bouwen.

Gemiddeld steeds langere transportafstanden
Met bovengenoemd afstandsprobleem worden steeds meer grote olie importerende landen of groepen van landen geconfronteerd, bijvoorbeeld:
1)
De Verenigde staten kan steeds minder olie vanuit relatief dichtbijgelegen landen zoals Mexico en Venezuela importeren. Daardoor is de VS gedwongen om steeds verder van huis te kijken om de benodigde olie te importeren.
2)
Daarnaast is Venezuela van plan om meer olie richting China te gaan exporteren. De olietankers zullen dan flinke afstanden dienen af te leggen, want China ligt ten opzichte van Venezuela aan de andere kant van de wereldbol.
3)
Ook wij hier in West-Europa dienen door de inzakkende olieproductie van de Noordzee steeds verder weg van huis te kijken om onze olie import op voldoende niveau te houden.
Ook een land als China dient door haar sterk toenemende vraag steeds meer van haar olie van veraf te importeren, omdat de olieproductie van China niet meer toeneemt en binnen enkele jaren waarschijnlijk zal gaan dalen.
4)
Een actueel voorbeeld:
Door de onrust in Egypte bestaat het plan om enkele olietankers niet meer via het Suez kanaal te laten varen, maar deze helemaal via Kaap de Goede Hoop om te laten reizen richting bijvoorbeeld West-Europa. De afgelegde vaarweg van bijvoorbeeld Koeweit via Kaap de Goede Hoop richting West Europa is veel langer dan via het Suez kanaal.
Klik, indien gewenst, voor meer informatie over het laatstgenoemde punt op onderstaande links:
Trouble In The Suez! Oil Tankers Surge On Egyptian Violence

Een quote uit het artikel:

    “While Suez closure is not much of a threat, shippers are refusing to load in the Red Sea and transit the Canal,” explained the trader. “What’s probably going to happen is that they re-rout ships to the Cape [of Good Hope],” he noted.
    “[Re-routing] makes voyages longer, which ties up ships and in turn diminishes supply,” said the analyst, “[this] is positive for the tanker market.”

En

Oil Tankers in the wake of the Egyptian Crisis

Advertenties

Over paradoxnl

Man, 53 jaar, Nederland.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s