Time to Wake Up: Days of Abundant Resources and Falling Prices Are Over Forever

Update
Voor een goede en wat uitgebreidere uitleg verwijs ik gaarne ten eerste naar een artikel op Cassandraclub:
grenzen-aan-de-groei-en-stijgende-grondstofprijzen/

En ten tweede naar een artikel op TheOildrum (zeer uitgebreide analyse!):
http://www.theoildrum.com/node/7853

The world is using up its natural resources 
at an alarming rate, and this has caused a permanent shift 
in their value. We all need to adjust our behavior to 
this new environment. It would help if we did it quickly. ... 
that there is in fact a Paradigm Shift – perhaps the 
most important economic event since the Industrial Revolution.

Een artikel (PDF!) uit de hand van ene volgens TMM zeer gerespecteerde Jeremy Grantham.
Het artikel is naar mijn idee (en ook volgens TMM) zeer de moeite waard! Op het eind van deze video staat Nick (TMM) wat uitgebreider stil bij het artikel. Het is helaas wel in het Engels.

Het zit in mijn hoofd een en ander uit het artikel van Jeremy Graham in dit ‘blog artikel’ te benadrukken. Maar er spelen wel eens vaker dingen in mijn hoofd waar ik op terug wil komen. Nou ja afwachten of ik er op terugkom. 😀

Het is volgens Nick (TMM) en ook volgens mij in bepaalde opzichten een “shockerend” artikel.

Jeremy Graham doet niet zomaar een uitspraak, hij tracht zijn uitspraken zo goed mogelijk te onderbouwen. Volgens mij doet hij dat goed.

Hieronder alvast enkele quotes uit het artikel:

Statistically, most commodities are now so far away from
their former downward trend that it makes it very
probable that the old trend has changed – 
that there is in fact a Paradigm Shiftperhaps 
the most important economic event 
since the Industrial Revolution.
From now on, price pressure and shortages of resources
 will be a permanent feature of our lives. This will
increasingly slow down the growth rate of the developed
and developing world and put a severe burden on poor
countries.
We all need to develop serious resource plans,
particularly energy policies. There is little time to
waste.
Over paradoxnl

Man, 53 jaar, Nederland.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

