Richard Heinberg over economie en betaalbare energie

Richard Heinberg over het belang van goedkope energie voor economische groei.
In het begin van de video is het geluid iets minder, maar na grofweg een minuut is het geluid goed. M.i. een erg goed verhaal. In begrijpelijke termen uitgelegd.

Voor betere kwaliteit en het gehele verhaal (45 minuten) van Richard Heinberg klik op onderstaande link:

http://vimeo.com/67178575

Over paradoxnl

Man, 53 jaar, Nederland.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op Richard Heinberg over economie en betaalbare energie

  1. Hans zegt:

    Bedankt voor het filmpje Paradox.

    Zoals je weet heb ik het boek einde aan de groei van Richard Heinberg gelezen. Daar in is het net alsof een ander, veel serieuzer verhaal verteld wordt, dan wat ik toch wel meestal van hem in de filmpjes zie. Zoals ook in deze. Ik krijg dan niet het gevoel dat er echt iets zeer ingrijpends aan staat te komen en dat een transitie voor niet al te grote problemen gaat zorgen(hopelijk krijgt hij gelijk). In werkelijkheid gaat dat natuurlijk enorme en zeer verstrekkende gevolgen hebben(denk dat ik me nog voorzichtig uitdruk)en het is net alsof dat stuk over geslagen wordt(en dat zie ik ook terug in zijn boek). Daarmee doet dat niets af aan zijn verhaal, maar ik mis gewoon de weg er naar toe.
    Een tijdje terug stuitte ik bij toeval op dit filmpje. Het is al een oud van 2007 maar m.i. geeft dit wel weer wat ik bedoel en bij Richard toch wel eens af en toe mis. Ik denk dat dit ondanks de ouderdom van het filmpje toch nog erg actueel is en misschien nog wel interessant(misschien heb je het wel al eens gezien).

    • paradoxnl zegt:

      Hans, bedankt voor je reactie!

      Ben het wel met je eens, alleen vermoed ik dat Richard H. een optimistische noot wil laten horen. Hij wil de mensen hoop geven.
      Dat wanneer ‘de mens’ accepteert dat materiele rijkdom niet alles is en bereid is behoorlijk minder materialistisch in het leven te staan, de levenskwaliteit (levensgeluk) er niet op achteruit hoeft te gaan, integendeel.
      De praktijk zal m.i. een stuk weerbarstiger worden. Naar mijn idee belemmerd ons huidige wereldwijd dominerende financieel economisch systeem de transitie naar een minder materialistische en duurzamere samenleving.
      De belangen zijn groot. Het is alsof we systeem gecreerd waarin we enorm veel geinvesteerd hebben en ons zelf flink afhankelijk van gemaakt hebben. Alsof het systeem een eigen leven is gaan leiden…ik kan er urenlang over doorgaan. 😉

      Ik ga de video waar jij naar verwijst zeker nog bekijken!

      • Hans zegt:

        Paradox, mooi omschreven!

        De meeste Amerikanen zijn zoals ik het meestal begrijp nogal positief van aard en net wat je zegt, ze zullen het liefste de boodschap daar ook bij aan laten sluiten. Misschien(waarschijnlijk), is dat ook maar goed.
        Kijkend naar mezelf(sinds ik me meer verdiept heb in dit onderwerp), ben ik het meest bang voor de psychologische problemen die dat bij mensen teweeg gaat brengen. Zeker al je kijkt hoe veel mensen , nu al, op deze “crisis” reageren. Af en toe bepreek ik dat wel eens met mensen en dan valt me op hoe luchtig de meesten tegenover dit probleem(peakoil) staan. We confronteren wel kinderen ermee dat Sinterklaas niet bestaat, maar “o wee”, als we zelf met waarheden geconfronteerd worden, dan kunnen er niet genoeg stoelen of banken gevonden worden. M.a.w als de volle omvang(van het probleem) tot ze door gaat dringen, als het zich aandient. Het zal zeer(zeer) belangrijk gaan worden hoe en of men dat afdoende gaat communiceren naar mensen, als de andere kant van de Bell curve, niet meer te verbergen valt. En het is te hopen, dat men daar scenario’s voor klaar heeft liggen.
        Om het Amerikaans te houden: “Yes we can”http://s1.wp.com/wp-includes/images/smilies/icon_wink.gif?m=1129645325g

      • paradoxnl zegt:

        Hans, mee eens. Ik heb er weinig aan toe te voegen.

  2. Hans Verbeek zegt:

    Paradox, de Duitse gasbedrijven gaven deze week alvast een waarschuwing voor komende winter.
    Het bijvullen van de bovengrondse gasvoorraad gaat kennelijk niet snel genoeg:
    http://www.reuters.com/article/2013/07/26/germany-gas-winter-idUSL6N0FW3CA20130726

    • paradoxnl zegt:

      Hoi Hans V.

      Ben benieuwd in welke mate de achterstand nog ingehaald kan worden.
      Volgens GIE bedroeg op 31 Juli 2013 de Europese bovengrondse aardgasvoorraad 45,12 miljard kubieke meter. Op 31 Juli 2012 bedroeg deze 55,53 miljard kubieke meter, op 31 Juli 2011 bedroeg deze 58,75 kubieke meter en op 31 Juli 2010 bedroeg deze 53,78 miljard kubieke meter.

      Wat te denken over tien jaar wanneer naar alle waarschijnlijkheid de Europese aardgasproductie nog lager zal zijn dan nu al het geval is…
      M.i. zal Rusland niet alleen in staat zijn om Europa van voldoende aardgas te voorzien. Het aardgas zal uiteindelijk toch vanuit Quatar of Iran geimporteerd ‘moeten’ worden om aan de huidige Europese vraag te blijven voldoen.

      • Hans Verbeek zegt:

        Oei, de achterstand in vergelijking met voorgaande jaren bedraagt zo’n 10 miljard kuub.
        Bij de huidige Russische exportgasprijs komt dat neer op een besparing van 3,1 miljard euro.
        Europa houdt de hand op de knip en trekt de komende winter een warme trui aan.

Geef een reactie

