Crash Course Chapter 20: Peak Cheap Oil

Geplukt van de website van Chris Martenson.

Transcript verwijderd

Over paradoxnl

Man, 53 jaar, Nederland.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Crash Course Chapter 20: Peak Cheap Oil

  1. Hans Verbeek zegt:

    Hai Paradox. De olieprijs is deze week weer verder gedaald. Olie wordt goedkoper i.p.v. duurder. Dat lijkt een beetje in tegenspraak met Peak-Cheap-Oil.

    Mijns inziens is de economie door de hoge olieprijs in de afgelopen 10 jaar sterk veranderd. Er zijn grote groepen consumenten buiten spel gezet (Egyptenaren, Libiërs, Oekraïners, Grieken, Spanjaarden enz. en ook flink wat Nederlanders) Bijna iedereen ziet zijn koopkracht dalen en past zijn levensstijl daarop aan. In die nieuwe economie ligt het aardolieverbruik lager (in Europa al 25% lager – http://cassandraclub.wordpress.com/2014/09/05/aardolie-import-van-belangrijkste-europese-landen-al-25-gedaald/)
    Olieproducerende landen proberen hun produktie zo hoog mogelijk te houden om veel euro’s en dollars binnen te halen. Ze passen de produktie niet aan de afnemende vraag aan: daardoor is er tijdelijk te veel olie op de wereldmarkt.

    Door een lage olieprijs kunnen de consumenten, die nu buitenspel staan, hun levensstijl weer ‘verbeteren’. Maar dat herstel (van koopkracht en werkgelegenheid) gaat geleidelijk en duurt vele jaren.
    Tegelijkertijd zorgt de lage olieprijs voor oplopende schulden bij oliemaatschappijen en olieproducerende landen (de koolstof-zeepbel). Het kan gebeuren dat die schuldenberg te groot wordt en dat er een nieuwe kredietcrisis komt. Als de banken stoppen met het financieren van verliesgevende oliewinning, dan gaat de wereldolieproduktie afnemen.

    Ik ben benieuwd wat er eerder gebeurt:
    – herstel van werkgelegenheid en koopkracht door de lage olieprijs of
    – een nieuwe kredietcrisis door het leeglopen van de koolstofzeepbel

    • paradoxnl zegt:

      Ha die Hans,

      Bedankt voor je aanvullingen. Ik ben het met je eens.
      Zat al in mijn hoofd om de titel aan te passen. Ik heb hem letterlijk overgenomen.
      Het tijdperk van de goedkoop WINBARE olie zit er op.

      Normaliter zou een flinke daling van de olieprijzen de economie flink stimuleren, althans dat was m.i. het geval (met uitzondering van enkele korte periodes) in de 20-ste eeuw en de begin jaren van de 21-ste eeuw. Toen waren de kosten om olie te winnen nog dermate goedkoop, dat oliemaatschappijen ook bij flink lage olieprijzen nog winst konden maken.

      De zogenaamde goudlokje bandbreedte is momenteel misschien al tot nul gereduceerd [verdwenen]. Met andere woorden dat enerzijds door de recessie in de voorgaande jaren de gemiddelde koopkracht van mensen al dermate is aangetast (verminderd) en anderzijds de winning van olie momenteel al zo duur is geworden dat olieprijzen alleen nog maar leiden tot:
      1. of extra vraagvernietiging
      2. of te goedkoop is voor bedrijven om nog op rendabele wijze hun olieproductie extra te
      verhogen
      3. of een combinatie van beiden [dat olie prijs te laag is voor de oliewinning en te hoog
      om extra vraagvernietiging te voorkomen.

      Dat bij alle olieprijzen de olieproductie alleen maar verder zal gaan dalen [bij alle olieprijzen de negatieve effecten reeds groter zijn dan de positieve effecten]. Of de aardolie is te duur voor de consument of de aardolie is te goedkoop om nog rendabel te zijn voor de oliewinningsbranche of combinatie van beiden.

      Zoals men wel zal weten is heden ten dage de winning van olie (en niet alleen van olie, maar ook van een heleboel mineralen en ook steenkool en aardgas) flink duurder geworden. Binnen de huidige context van hoge kosten om de olie te winnen zullen lage olie prijzen, zoals jij al opmerkte, de oliemaatschappijen ‘dwingen’ om minder geld te stoppen in het zoeken naar nieuwe oliebronnen en te dure projecten (al dan niet tijdelijk) stop te zetten.

      Volgens Gail Tverberg stijgen bij een (op inflatie gecorrigeerde) olieprijs van boven grofweg 40 a 50 dollar per vat in de VS de lonen niet meer.
      http://ourfiniteworld.com/2014/10/06/wsj-gets-it-wrong-on-why-peak-oil-predictions-havent-come-true/
      “Figure 3 shows that per capita wages have tended to grow in the United States when oil was below about $40 or $50 barrel, but have tended to stagnate when prices are above that level.”

      Men zou kunnen zeggen, als me de VS als leidraad neemt, dat olie boven de 50 dollar per vat al een flink effect negatief heeft op de koopkracht van mensen. Het is niet alleen de stagnatie van lonen, maar met name bijvoorbeeld ook de stijgende transportkosten en stijgende voedselprijzen die de koopkracht van mensen extra aantasten.

      Als ik de onafhankelijke analisten mag geloven beschikt alleen het MiddenOosten nog over redelijke hoeveelheden aan goedkoop winbare olie.

      Volgens het meest recente rapport (November 2014) van het meestal erg optimistische IEA, zijn er tot het jaar 2040 enorme investeringen vereist (bijna 1 biljoen (1000 miljard dollar) per jaar!!!) om de wereldwijde olieproductie dermate op peil te houden dat aan de verwachte vraagstijging voldaan kan worden. Volgens het EIA zal wanneer de olieproductie in IRAK de komende jaren niet flink opgekrikt wordt, de wereld al kort na het jaar 2020 flinke tekorten gaan ervaren. En het IEA is naar mijn idee hierbij nog flink optimistisch.

      Verder vond ik de recente artikelen van onder andere Ugo Bardi, David Hughes, Kurt Cobb, Rune Likvern, Gail Tverberg, Ron Patterson en Matt Mushalik erg de moeite van het lezen waard.
      En vooral ook het artikel in onderstaande link:
      http://www.resilience.org/stories/2014-11-13/watching-the-watchdogs-10-years-of-the-iea-world-energy-outlook.

      En ook op http://www.peakoil.nl staan wekelijks weer goede bondige samenvattingen over het wel en wee binnen het ‘olie gebeuren’

      Wat betreft het volgende:
      “Ik ben benieuwd wat er eerder gebeurt:
      – herstel van werkgelegenheid en koopkracht door de lage olieprijs of
      – een nieuwe kredietcrisis door het leeglopen van de koolstofzeepbel”

      Ik vrees, als er al sprake van een herstel zou zijn, het genoemde herstel van zeer korte duur zal zijn o.a. door het al snel optreden van nieuwe kredietcrisis door het leeglopen van de koolstofzeepbel. Maar economie is voor mij een lastig onderwerp. Afgelopen week zat ik nog mijn hoofd te breken over de beslissing van de centrale bank van japan op 31 oktober jongstleden. Zal de werkelijke economie er door gestimuleerd worden? Energie is toch datgene wat voedsel geeft aan alle economische activiteit.

      • Hans zegt:

        Paradox,

        Bedankt voor de link naar Resilience hierboven. Dat is een interessant artikel, inderdaad.
        Ook wist ik niet dat op de website van peakoil.nl een weekupdate staat. Weer wat geleerd.

        Overigens heb ik het boek Extracted van Ugo Bardi besteld ik vind dat soort werken(mijnbouw) een leuke aanvulling in/naast het peakoil verhaal.
        Ugo benaderd het soms vanuit abstracte kanten met een knipoog naar geschiedenis en dat werpt soms andere zienswijzen op. Het stuk over de Olduvai theorie wil ik nog eens morgen nog eens lezen, bijvoorbeeld.
        http://dieoff.com/page224.htm http://cassandralegacy.blogspot.nl/2014/11/the-olduvai-cliff-are-lights-going-out.html

      • paradoxnl zegt:

        Hans, ik vind de artikelen van Ugo Bardi meestal erg goed. Als ik me niet vergis beschrijft hij regelmatig parallellen met het Romeinse rijk. Onlangs heeft hij nog een lezing gegeven voor het Europese parlement en naar aanleiding ervan een stuk geschreven over ‘groepsdenken’ bij het Europese parlement. Was wel interessant voor mij om te lezen.

        Het boek Extracted van Ugo Bardi lijkt me erg interessant. Naar mijn idee versterkt het uitgeput raken van mijnen met hoge concentraties aan goedkoop winbare mineralen de effecten van piekolie enorm. Zo af en toe lees ik brokstukjes over bijvoorbeeld de Olduvai theorie. Allemaal interessante stof voor mij, vooral omdat ik er steeds meer van overtuigd raak dat binnen enkele jaren meer en meer duidelijk zal worden dat het einde van het goedkope energie en grondstoffen tijdperk enorme gevolgen voor de ‘Europese’ economie zal gaan hebben…of men kan het blijven negeren en de oorzaak van de economische terugslag puur aan financieel economische omstandigheden blijven toeschrijven…

  2. Hans zegt:

    Ik sluit me daar helemaal bij aan, Paradox. De ontwikkelingen aan de kant van Poetin, zijn zeer zorgelijk. De grote deals met het Oosten en de lage olieprijs daar(inkomsten), gaat hier absoluut niet onopgemerkt blijven, onze onderlinge afhankelijkheid is(veel) te groot. Ik begrijp er dan ook helemaal niets van dat men zo’n spelletje daarvan is aan het maken op hoog niveau. Volgens mij weet Poetin heel goed hoe precair de situatie aan het worden is, dit i.t.t veel machthebbers in Europa. De zorgen zijn van z’n gezicht te lezen(meen ik). Al begrijp ik natuurlijk ook dat men hem niet zonder slag of stoot, z’n gang kan laten gaan. Maar bij meer invloedrijke personen staan zorgen op het gezicht te lezen, men begint meer en meer te beseffen, dat er zaken niet goed lopen. Waarschijnlijk zijn wij niet de enigen die twijfelen aan de cijfers van het IEA.

    Ik denk dat de Australiër Matt, van Crude oil peak, gelijk gaat krijgen. Zodra de Schalie olie in Amerika in gaat zakken(of: de vermindering in conventionele olie niet meer kan bijbenen), zijn de rapen gaar. Dan gaat het niet bij duurdere chocolade blijven..

    • paradoxnl zegt:

      Dank voor je reactie Hans,

      Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen…

      “De grote deals met het Oosten en de lage olieprijs daar(inkomsten), gaat hier absoluut niet onopgemerkt blijven, onze onderlinge afhankelijkheid is(veel) te groot”.
      Denk bijvoorbeeld alleen al aan de gasdeals welke Rusland dit jaar reeds met China heeft afgesloten. Gas dat in plaats van richting Europa in de nabije toekomst richting China gaat stromen.

      “Zodra de Schalie olie in Amerika in gaat zakken(of: de vermindering in conventionele olie niet meer kan bijbenen), zijn de rapen gaar. Dan gaat het niet bij duurdere chocolade blijven..”
      Ook mijn ‘vrees’

Geef een reactie

