De geschiedenis van de Federale Reserve (FED)

Er zijn op het internet heel wat video’s te vinden welke gaan over geld en in het bijzonder over de rol van centrale bank van Amerika, de FED, in het geldgebeuren.

De Amerikaanse dollar is niet zomaar een munt. De munt wordt vaak gezien als de wereldreserve munt en als de zogenaamde Petro dollar.
Alleen al vanwege laatstgenoemde (gesteund door een machtig militair apparaat) is de Amerikaanse dollar ook heden ten dage van super belang (super invloedrijk) in het wereldwijde economische en politieke gebeuren.

Bovenstaande Engelstalige video met Nederlandse ondertiteling geeft naar mijn idee een zeer heldere uitleg over de geschiedenis van de FED. Sommigen zullen wel al bekend zijn met de video.
Het begint in het jaar 1913 waarin ‘simpel gesteld’ machtige lieden uit de financieele industrie (kartel van banken, invloedrijke families in de financieele industrie) op sluwe wijze het voor elkaar kregen een ‘wet er doorheen te drukken’ waardoor een ‘kartel van banken’ zacht uitgedrukt veel meer macht kregen over de financieele industrie en super belangrijk ook de volmacht kregen over de creatie van dollars…en, niet onbelangrijk, op welke wijze de creatie van extra dollars [of het laten verdwijnen van dollars!] plaatsvindt. Door de nieuwe wet van 1913 is er in feite minder democratische controle over de geldstromen ontstaan. En macht over geld leidt in ons sociaal-financieel-economisch systeem makkelijk tot politieke macht en sociale macht.
Of bovenstaande video het bij het rechte eind heeft weet ik niet, maar ik neem aan dat er in het verhaal een belangrijke kern van waarheid schuilt.

Tot slot:
In het kader van geopolitieke belangen en de vaak daarmee samenhangende ‘economische oorlogsvoering’ is mijns inziens de volgende video vooral vanaf minuut 17 de moeite van het bekijken waard:

Over paradoxnl

Man, 53 jaar, Nederland.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op De geschiedenis van de Federale Reserve (FED)

  1. Hans Verbeek zegt:

    Beide videos van James Corbett zijn zeer verhelderen en de moeite waard.
    Ik heb nog een aanvulling op de eerste video over de rol van de Federal Reserve (en andere centrale banken): een interview van Stefan Molyneux met Edward G Griffin.

    Beide heren vertellen o.a. over inflatie. Dat bestaat eigenlijk pas sinds er centrale banken zijn die de hoeveelheid geld langzaam vergroten. Waarom is 2% inflatie goed en 25% inflatie gevaarlijk?. En waarom moet deflatie (wat nu optreedt) bestreden worden?
    Waarom moet Griekenland geholpen worden om zijn schulden af te lossen? En waarom kunnen de VS (die hogere schulden hebben) gewoon door blijven gaan met het lenen van dollars, die ze zelf gemaakt hebben?
    Normaal vind ik Stefan Molyneux een irritante kwebbel, maar dit is echt verhelderend.

    • paradoxnl zegt:

      Hans, lijkt me interessante video, alleen al vanwege Griffin, en ook actueel. Ik ga hem zo beluisteren.
      Over Molyneux gesproken. Sommige videos van hem vind ik wel interessant, maar soms ook wel irritant, bijvoorbeeld eentje over Duitse economie. Molyeux is van opvatting dat wanneer de overheid zich niet bemoeid met de economie (of met wat dan ook) de economie van menig land de hoogte in zal vliegen…tot nu toe heb ik hem nog niet horen spreken over energie en grondstoffen. Ik weet niet of hij grenzen aan de groei serieus neemt.

  2. Hans zegt:

    Paradox, dit is inderdaad een leerzame video, dank daarvoor. Ik zal in de komende dagen de video van Hans V gaan bekijken.

    Aansluitend hierop vond ik de deze onderwerpen op Lang leve Europa heel verhelderend.
    Mocht je het niet allemaal willen lezen, dan raad ik je vooral de laatste twee delen aan(het tweede deel tot de helft, waar conflatie begint).
    Ook bij deze verhalen hetzelfde als wat jij zegt: ik weet niet of ze het bij het goede eind hebben maar er zal vast een belangrijke kern van waarheid inzitten.

    http://langleveeuropa.nl/2015/02/waarom-biflatie-uw-toekomst-bepaalt-1-inflatie/#more-26274

    http://langleveeuropa.nl/2015/02/waarom-biflatie-uw-toekomst-bepaalt-2-deflatie/

    http://langleveeuropa.nl/2015/02/waarom-biflatie-uw-toekomst-bepaalt-3-biflatie/

    http://langleveeuropa.nl/2015/02/waarom-biflatie-uw-toekomst-bepaalt-4-uw-toekomst-en-de-oplossing/

    • paradoxnl zegt:

      Hans, bedankt voor de links!

      Inderdaad helder geformuleerd…

      Een quote:
      “De kunst tijdens deflatie/depressie scenario’s is zorgen dat anderen (het domme geld, uhm, u dus) alle verdwijnende waarde gaan betalen, zodat je dat niet zelf hoeft te doen als grote bank of grote investeerder. Als de waarde van aandelen en obligaties verdampen, is dat prima als jij ze eerst met flinke winst verkocht heb. Dan mag daarna de ander (het domme geld, zoals u, en uw pensioenfonds) fijn afwaarderen om te compenseren. Daarna kan je ze dan als investeerder weer voordelig op de kop tikken! Zoals de Engelstalige uitspraak gaat over shampoo: Lather, rinse, repeat. Geldgrijpen in 3 stappen: Pomp op, plunder en herhaal net zolang totdat je alles op deze planeet bezit”.

      • Hans zegt:

        Paradox,

        Onderstaand filmpje stond onder andere op Biflatie(het is maar 5 minuten, ha, ha !), dus ik dacht, nog even de link hier plaatsen.

        Ik ben inderdaad de laatste tijd een wereldvreemd figuur geworden als ik zo om me heen de zaken beluister(en reacties zie). Veel mensen kopen(en verkopen) weer huizen, alsof 2008 nooit bestaan heeft, kop in het zand en we gaan weer vrolijk verder. Als je dan zegt: dat is wel veel geld(hypotheek), als de markt weer eens zeg 20% zou zakken, kijken ze je aan, zo van: die is gek !.

      • paradoxnl zegt:

        ja, zoals Hans V. al opmerkte: Welkom bij de club!

  3. Hans Verbeek zegt:

    “Ik ben inderdaad de laatste tijd een wereldvreemd figuur geworden”

    Welkom bij de club, Hans

  4. Hans zegt:

    Heren, bedankt voor het compliment ! Ha, ha

    • paradoxnl zegt:

      Hans, bedankt voor de video. Spreekt me erg aan. Gechargeerd geformuleerd de gelegaliseerde roofzucht ten koste van vooral kwetsbare mensen.
      Enige jaren geleden heb ik nog een boek van Jaap Duin gelezen, maar de titel is me even ontgaan.

      The winner takes it all
      Greed is Good.

      Ik heb wel eens over assertiviteit zitten ouwehoeren, maar ik doelde toen meer op een specifiek soort assertiviteit welke eigenlijk geen assertiviteit is maar meer agressiviteit. Het wordt alleen assertief genoemd. Het is allemaal zo doorgeslagen in mijn ogen.

Geef een reactie

