Hoe de olie-industrie de wereld naar haar hand wist te zetten

Blogger Hans V. verwijst op zijn website Cassandraclub naar een voor mij interessante video, en wel de volgende:

De titel van dit blogartikel en onderstaande tekst is letterlijk overgenomen van Hans V. zijn artikel:

Onze maatschappij is verslaafd aan aardolie. Het is vrijwel onmogelijk om helemaal te stoppen met het gebruik van aardolie. Om dat te bereiken moet je jezelf buiten de samenleving plaatsen en terugtrekken in de natuur.
Hebben wij zelf gekozen voor die olieverslaving? Nee, er is een lange geschiedenis voorafgegaan waardoor wij zo afhankelijk zijn geworden van aardolie.

James Corbett maakte een documentaire waarin hij de uitlegt hoe het zover heeft kunnen komen. Het klinkt af en toe als een ongeloofwaardige complottheorie: zijn politici dan zo makkelijk te manipuleren door de olie-industrie?
Ik vond het erg leerzaam.

Over paradoxnl

Man, 53 jaar, Nederland.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op Hoe de olie-industrie de wereld naar haar hand wist te zetten

  1. Hans zegt:

    Hoi Paradox,

    Ik wil even aangeven dat ik mijn naam ga wijzigen in Hashima. Dit doe ik omdat er nu verwarring kan ontstaan met Hans Verbeek en dat had ik al veel eerder moeten doen, eigenlijk. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

    De video is inderdaad leerzaam(ik heb er op Cassandraclub op gereageerd). Zelf ben ik u veel filmpjes aan het bekijken(tot ik die gezien heb) met een voornamelijk financiële achtergrond en er zit een hoop interessant materiaal bij. Dat betekend overigens niet dat ik energiezaken niet meer volg, zeker niet.

  2. Hashima zegt:

    Hoi Paradox,

    In mijn rij van documentaires kijken wil ik deze aanraden: The four horsemen.
    Misschien heb je hem al eens gezien, zo niet is hij zeker de moeite van het kijken waard.
    Na 60 minuten komen ook grondstoffen mee in het spel(maar de rest is zeker zo interessant).

    Ik moet zeggen dat ik in een paar dagen tijd, ontzettend veel heb bijgeleerd door het kijken van zulke dingen.

  3. Hans Verbeek zegt:

    Langs deze weg wens ik je een voorspoedig 2016, Paradox.
    Als het slecht gaat met Nederland of de wereld, zoek dan extra goed naar de lichtpuntjes. Want die zijn er altijd.

    • paradoxnl zegt:

      Hetzelfde Hans.
      Hopend op een meer vriendelijke, minder gewelddadige wereld. Een wereld welke zich meer richt op duurzaam welzijn en minder op een niet duurzame wegwerpcultuur.
      Een wegwerpmaatschappij waarin de mensheid ‘de machine’ dient, welke weer een kleine minderheid extra veel destructieve macht en materiele welvaart oplevert. Een grote groep mensen welke via bijvoorbeeld ‘consumptie verslaving’ en schuldenlast gevangen gehouden wordt in een soort van materiele gevangenis. Een steeds grotere groep gaat ondanks een relatief sobere levenswijze door het gevoerde beleid en de aard van ons financieel economisch systeem steeds meer gebukt onder zware schulden. Weinig materiele bezittingen is in mijn ogen nog niet zo erg, maar als men daarnaast nog keihard moet werken voor noppes en de vruchten van die arbeid vooral ten goede komt aan een relatief kleine minderheid, dan kan de materiele armoede echt ten koste van het persoonlijk welzijn gaan.
      Laat ik maar zwijgen over degenen die verdreven worden van hun meestal kleine ‘huis en haard’.

      Het grootste deel van de mensheid staat ten dienste van de economie (is ondergeschikt gemaakt aan de economie) en niet omgekeerd. Grenzen aan de groei is geen populair onderwerp en door allerlei rookgordijnen aan het oog ontrokken.

      Ik ben een beetje een rare Hans. Wat veel mensen als slecht nieuws zien, zie ik vanuit een bepaald perspectief als goed nieuws en sommig goed nieuws weer als slecht nieuws. Bijvoorbeeld nieuws welke mensen bewust maakt van grenzen aan de groei en dat vanwege grenzen aan de groei de niet duurzame productie machine niet in stand gehouden kan worden, zie ik over het algemeen als positief nieuws.
      Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, wat je (impliciete of expliciete) aannames zijn en wat je als een prettig en ‘zinvol’ leven ervaart.

      • Hans Verbeek zegt:

        Ik ben net zo raar.
        De opwarming van het klimaat wordt afgeschilderd als iets slechts. Maar ik zie positieve dingen: dat planten beter en langer groeien en dat ik nog maar zelden de verwarming aan hoef te zetten.
        Sommige mensen vinden het erg als de benzine duurder wordt, maar ik vind het erg prettig als er steeds minder auto’s zijn.
        Het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat ik door korter te gaan werken meer vrije tijd krijg voor leuke hobbies. Ik heb minder koopkracht, maar die vrije tijd is mij veel meer waard.

      • paradoxnl zegt:

        Hans, ik heb liever het huidige zachte weer (althans nu in Midden Nederland) dan het koude weer.

        Het is momenteel (half een s’nachts 4 januari 2016) berekoud boven grote delen van Midden Europa en zowat geheel Oost Europa. Hieronder een temperatuurkaart (bron wetteronline) voor o.a. Polen en het oosten van Duitsland. Er staat hierbij een stevig windje.

  4. Hans Verbeek zegt:

    Chris Martenson heeft Gail Tverberg opnieuw geïnterviewd.
    Ik moet het gesprek nog luisteren, maar het is vast interessant.

    • paradoxnl zegt:

      Ik vond het heel interessant.
      Ik had er gisteren (vrijdag 8 januari) al naar geluisterd en voor een keer eens het transcript uitgeprint en vervolgens op papier doorgelezen.

      Ik heb aan de ene kant zin er een stukje over te schrijven, maar aan de andere kant heb ik niet echt ‘de puf’ er voor (hoogstwaarschijnlijk vanwege mijn antibiotica kuur).

      Herinner me dat Gail opmerkte dat flink wat geld, welke bijvoorbeeld via kwantitatieve verruiming in de economie gepompt wordt, om allerlei redenen heden ten dage vooral terecht komt bij multinationals (en de elite) welke er vooral mooie luxe panden mee laten bouwen. Dat het extra geld niet meer zorgt voor meer koopkracht (hogere lonen) bij burgers, dat er meer en meer schulden aangegaan dienen te worden om de economie op peil te houden.

      Samengevat zou men kunnen zeggen dat men reeds op zeer geforceerde wijze tracht de wereldeconomie van een ineenstorting te behoeden. Alhoewel schulden een ‘mensen bedenksel’ is, zijn schulden tegenwoordig reeds zo’n integraal onderdeel van de economie geworden, dat het misschien vrijwel onmogelijk is de economie op peil te houden zonder extra schulden aan te gaan. Een belangrijke oorzaak van het gegeven (rookgordijn) dat nieuwe extra schulden tot steeds minder extra werkelijke economische groei leiden, zijn m.i. de ‘afnemende opbrengsten bij gedane investeringen’ (‘diminishing returns on investment’) in met de name de energie en grondstoffen sector.

      Even los van het interview van Gail vond ik onderstaande opmerking die ik ergens op internet aantrof wel interessant. Of de hieronder vermelde verhouding van 320% met de werkelijkheid overeenkomt weet ik niet:

      Zodra een hogere olieprijs niet kan worden opgebracht door stijgende lonen en een groeiende economie, zal er meer schuld worden aangegaan. Tot ook dat niet meer werkt zoals we nu zien.

      Om de huidige biljoenen-economie, met haar wereldwijde debt/gdp van >320%, overeind te houden is een betaalbaar energie surplus noodzakelijk. En die tijd is voorbij.

      • Hans Verbeek zegt:

        Een paar maanden geleden kwam ik zelf ook tot de conclusie dat men in de 20e eeuw leningen afsloot voor investeringen, die snel rendement opleverden. In de 20e eeuw stak men zich tijdelijk in de schuld om een zinvolle verbetering mogelijk te maken. Als de rente een paar procent hoger was, dan was het nog altijd de moeite waard om dat kapitaal te lenen.
        In de 21e eeuw wordt er geleend tegen minimale rente. En als de lening terugbetaald moet worden, dan leent men dat bedrag gewoon van een andere partij (desnoods van een centrale bank als de ECB). M.a.w. het is tegenwoordig niet de bedoeling om ooit nog alle leningen terug te betalen.

      • paradoxnl zegt:

        “M.a.w. het is tegenwoordig niet de bedoeling om ooit nog alle leningen terug te betalen.”

        Dat is ook mijn opvatting…en naar mijn idee ook onmogelijk in het geval we niet snel de beschikking krijgen over bijvoorbeeld zoiets als ‘commerciele’ kernfusie en dan nog is het maar de vraag of…

Geef een reactie

